Adverteren binnen de Google zoekmachine
Google Ads is een belangrijk onderdeel van Google. Met deze dienst kunnen bedrijven adverteren binnen de Google zoekmachine en partnerwebsites. Advertenties in Ads zijn gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op een desbetreffend zoekwoord wordt gezocht, wordt de advertentie getoond.
Lees hieronder meer over verschillende onderdelen van online adverteren:

Veelgestelde vragen
-
Pay-per-click advertenties
Google Ads maakt gebruik van het Pay-per-click (PPC) systeem. Dit betekent dat de adverteerder alleen betaalt wanneer er op de advertentie wordt geklikt. Als adverteerder is het mogelijk om zelf een maximum bod te bepalen voor uw advertenties. Dit heeft echter wel invloed op de positie van de advertentie in de zoekresultaten.
In theorie wordt de adverteerder met het hoogste bod op een bepaalde zoekterm bovenaan geplaatst. Echter is de kwaliteitsscore van de website ook bepalend voor de positie van de advertentie. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een algoritme van Google die de mate van relevantie van het zoekwoord en de desbetreffende website bepaalt.
De kosten per klik en de positie van de advertentie worden dus uiteindelijk bepaald door een combinatie van de concurrentie en de kwaliteitsscore van de website.
-
Advertenties gebaseerd op locatie
Eén van de vele mogelijkheden binnen Google Ads is het adverteren op basis van locatie. Hiervoor gebruiken wij geavanceerde instellingen om de locatie van de gebruiker te bepalen. Als registerpodoloog bent u op zoek naar patiënten in de omgeving van uw praktijk. Daarom laten wij de advertentie alleen verschijnen wanneer een gebruiker in de buurt van uw praktijk op een relevant zoekwoord zoekt. Dit werkt op twee manieren:
- GPS: de gebruiker heeft locatiebepaling van zijn desktopcomputer, telefoon of tablet ingeschakeld;
- Plaatsnaam: de gebruiker zoekt in combinatie met plaatsnaam (bijvoorbeeld Podoloog Eerbeek).
In het geval van GPS werkt dit door een schaal van bijvoorbeeld 15 kilometer te nemen vanaf de locatie waar de gebruiker zich bevindt. Voor de plaatsnamen werkt dit in principe op dezelfde wijze, echter zonder de locatie van de gebruiker.
Voorbeeld: de gebruiker zoekt naar ‘Podoloog Loenen’, de advertentie van Podozorg Eerbeek verschijnt gezien Google herkent dat Loenen slechts een aantal kilometer bij Eerbeek vandaan ligt.
Deze advertenties laten zien dat er een podoloog te vinden is in Eerbeek, inclusief website, telefoonnummer en overzicht van achterliggende webpagina’s. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat een praktijk ook direct wordt gevonden met andere zoekwoorden dan: Podozorg Eerbeek. U wilt immers ook patiënten binnen halen die op zoek zijn naar bijvoorbeeld voetproblemen of therapiezolen.
-
Doel van online advertenties
Advertenties in Ads kunnen op verschillende manieren worden ingezet. Zo is het mogelijk uw advertenties te tonen in de zoekmachine, als banner op partnerwebsites van Google of als video op YouTube. Online adverteren in de Google zoekmachine is vaak een zeer geschikte manier van adverteren. Het inzetten van Google Ads kan voor uw praktijk de volgende voordelen opleveren:
- Grotere naamsbekendheid;
- Meer bezoekers op uw website;
- Meer afspraken in uw agenda.
Door een advertentie op te stellen, specifiek voor uw praktijk, wordt de directe doelgroep bereikt. Men zoekt naar een podoloog, voetklachten, therapiezolen of andere relevante zoekterm en ziet de advertentie van uw website verschijnen in de Google resultaten. Dit ziet er als volgt uit:
Deze advertenties laten zien dat er een podoloog te vinden is in Eerbeek, inclusief website, telefoonnummer en overzicht van achterliggende webpagina’s. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat een praktijk ook direct wordt gevonden met andere zoekwoorden dan: Podozorg Eerbeek. U wilt immers ook patiënten binnen halen die op zoek zijn naar bijvoorbeeld voetproblemen of therapiezolen.
-
Kosten van online advertenties
Online adverteren is een relatief goedkope manier van adverteren. De vaste kosten hiervoor bedragen €95,00 per maand. Daar komt uw advertentiebudget bovenop. Dit kunt u zelf bepalen, al vanaf € 2,50 per dag. In dat geval komt dit neer op een bedrag van ± €170,- per maand (uitgaande van 1 praktijk). Hoe hoger uw dagelijkse budget, hoe meer bezoekers op uw website terechtkomen.
Dit bedrag wordt niet overschreden; de advertentie wordt automatisch gestopt wanneer het dag- of maandbudget is bereikt. Wanneer het budget niet wordt behaald, dan wordt het restant meegenomen naar de volgende maand.
Van de maandelijkse kosten betaalt u dus het dagbudget x 30,4 (gemiddelde aantal dagen per maand) aan Google. Voor de resterende €95,00 krijgt u van VONBRINK:
- Maandelijks een korte analyse van de resultaten, met betrekking tot zowel de advertenties als de website algemeen;
- Een overzicht van alle kosten, kliks, vertoningen etc.;
- Maandelijkse optimalisatie van uw advertenties. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het bijstellen van budgeten voor specifieke zoekwoorden of het instellen van nieuwe zoekwoorden voor een optimaal resultaat.
Try-out periode
In de try-out periode geeft VONBRINK u maandelijks een korting van in totaal €30,-. Dit komt voor de gehele try-out periode neer op een korting van €90,-. Klik op de onderstaande knop voor meer informatie over deze try-out periode: